افتخاری دیگر برای فردائیان یزدفردا و رسانه ها:

دستور معاون اول رئیس جمهور برای صیانت از سرو کهنسال ابرکوه+ و تشکر یزدفردا

جدید ترین عکس از وضعیت
  سرو ابرکوه
تهران -جعفری خبرنگار  یزدفردا :در پی انتشار انتقادات فردائیان در یزدفردا :معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ دستوری از سازمان حفاظت محیط زیست خواست از سرو چند هزار ساله ابرکوه که نماد استقامت ایرانیان در طول تاریخ است صیانت کافی به عمل آورد.

متن دستور  معاون اول رييس جمهور براي صيانت از درخت چند هزار ساله ابرقو که در پایگاه ریاست جمهوری انتشار یافت به شرح زیر است:

در دستور محمدرضا رحيمی آمده است: «براي حفاظت از درخت كهن ايران كه نشانه استقامت ايرانيان است از هيچ تلاشي فروگذار ننماييد.»
پایگاه ریاست جمهوری تاکید کرد :درخت سرو چند هزار ساله ابرقو در استان يزد از قديمي ترين درختان ايران و جهان محسوب مي‌شود.
اخيرا در برخی منابع (یزدفرداو رسانه ها و خبرگزاری های مختلف  )گزارش‌هايی مبني بر بی توجهي به حفظ ميكرو ارگانيزم هاي خاك و آسيب‌هاي زيستي توسط انسان كه باعث خشك شدن و فرسايش شديد اين درخت مي شود انتشار يافته بود.

گفتنی است طی هفته گذشته   مطالب متعددی که گویای در خطر بودن سرو چند هزار ساله ابرکوه بود در یزدفردا و در ادامه رسانه ها وخبرگزاری ها انعکاس یافت و اقدام معاون اول رییس جمهور واکنشی به این مطالب بوده است

ضمن تشکر از همراهی  رسانه های  کشور  قدر دانی خود و دیگر رسانه ها را از معاون اول رییس جمهور به دلیل توجه به افکار عمومی اعلام می داریم .

در پایان بر خود لازم می دانیم از زحمات رحیم میر عظیم سرپرست یزدفردا در ابرکوه نیز به دلیل توجه به معضلات اجتماعی قدردانی نمائیم .

جالب است بدانیم  :درخت سرو چند هزار ساله ابرکوه در استان یزد از قدیمی ترین درختان ایران و جهان محسوب می‌شود. دانشمندانی از ژاپن و روسیه پس از بازدید از سرو ابرکوه عمر آن را تا 8000 سال برآورد کردند؛ اما الکساندر روف ، دانشمند روسی عمر این درخت را میان 4000تا 4500سال برآورد کرده است.
 حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که در سال 740هجری قمری تالیف شده است ، درباره این سرو آورده است : آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آنها بلندتر و بزرگ تر است. حتی برخی مورخان پارا فراتر نهاده و معتقدند نهال این درخت را یافث ، پسر نوح کاشته است.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا